Pages

0

Eksperimen

Beberapa hari yang sepi ni,
aku menyibukkan diri dengan beberapa eksperimen
depan komputer aku wat research..
di dapur menjalankan praktikalnya...
berkat hasil usaha tanpa alat yang lengkap..
alhamdlah 80% hampir berjaya...
nak tau ekperimen ape??

1) Corn Syrup
(gambar corn syrup: google)

Aku cari-cari kat kedai takde..mungkin aku tak jumpa..
susah-susah sangat, aku pun cubalah wat eksperimen..
buat corn syrup sendiri. tapi...
bahan tak lengkap sebab..
umah ni xde candy thermometer..
so main agak2 jer..
alhamdlah...my corn syrup menjadi sepeti gambar di atas..
cuma terlebih pekat sket..
tapi masih boleh digunakan.

*nama corn syrup, tapi resipinye takde asas corn pun sbenanye..konpius aku..

2) Fondant
ni gambar fondant aku wat smalam..

Aritu beli kat kedai...
agak mahal jugak..
tapi memang mudah kalau beli yang dah siap..
cume smangat ingin mencuba dan minat yang mendalam..
aku gagahkan diri untuk bereksperimen lagi...
alhamdlah hampir menjadi jugak
cuma smalam terover kacau..
so doh kurang elastik semula.
tapi masih boleh digunakan,
just adjust dengan sedikit icing sugar.
ade banyak cara nak hasilkan fondant ni..
yang ni baru resipi 1.
nanti aku nak cuba buat guna resipi yang lain plak..
tungguuuuuu...


0 comments:

Post a Comment

Back to Top